Missnöjd.

I vanliga fall brukar jag undvika att blogga när jag är arg, ledsen eller frustrerad men nu känner jag att jag MÅSTE ventilera!!




Anledningen till mitt missnöje stavas SKOLAN. Ända sedan vi började det här läsåret för några veckor sedan har det inte varit annat än ostrukturerat, förvirrat och inkonsekvent. Främst med schemat - inställda lektioner, flyttade lektioner, "icke-fysiska" lektioner.... men det har också uppstått problem p.g.a lärarnas oförmåga att planera, samarbeta och kommunicera. INTE OKEJ.

Icke-fysiska lektioner = finare namn på att läraren struntar i att dyka upp på hälften av våra geografilektioner så att vi förväntas jobba på "annan plats" och han ska finnas tillgänglig via mail istället. Jag tycker att det är ett otroligt korkat system. Hade vi haft lektioner i ett klassrum hade vi kunnat utnyttja tiden bättre, om vi t.ex. blev färdiga med uppgiften så skulle läraren kunna hålla en genomgång på något annat. Dessutom är det lättare att ställa frågor och förstå svaren om man kan prata utan att behöva formulera sig i skrift. Fast nu har vi ju inte ens fått några uppgifter att jobba med, så då får vi två-tre timmars håltimme mitt på dagen istället...

Jag tycker att det är märkligt att lärarna är så måna om att vi ska kunna samarbeta och planera vårt arbete, medan de inte ens kan enas om huruvida en viss lektion är inställd eller inte. När ena klassmentorn säger att man har lektion och den andra hävdar att man kan gå hem, hur gör man då? Ska man acceptera att få ogiltig frånvaro om man lyssnar på sin mentor och går hem? Och hur hanterar man att lärare inte fått information ovanifrån om att aktiviteter kommer i vägen för lektionen och sätter frånvaro på en? Det här kanske kommer som en överraskning men elever KAN INTE vara på två platser samtidigt. Lärarna kan inte kommunicera eller sammarbeta och det skapar en otrolig förvirring för oss elever, helt i onödan, när ingen vet vad som gäller. 

Jag har fått nog, men vad kan jag göra? Det känns så meningslöst att kämpa när ingen är villig att ta på sig ansvaret. Får skrika lite på nästa elevrådsmöte... eller gå till rektorn eller SYV... igen.

Nu när jag har spytt lite galla över skolsystemet känns det mycket bättre. Nästa gång tänkte jag avhandla den obefintliga kollektivtrafiken på landsbygden.

Fred och kärlek. / J.

Kommentarer
Postat av: pungis

Du är inte ensam jullzz, vi har det så med. Vi har inte fått något schema än! och det gör att ingen vet när vi börjar eller slutar lektioner. Inte ens läraren. Lärana och eleverna klagar till rektorn man han bara säger att vi ska vänta. Åh, fuck skolan nu. Så jävla krångligt. )))):

2012-09-05 @ 12:28:31
URL: http://noff.devote.se
Postat av: gb

Insåg precis vilken tur min klass har, nya schemat har funkat från dag 1. Tråkigt att de misslyckats med att synkronisera ert och lärarnas schema men du ska se att det fixar sig efter ett tag, det krävs ett par ändringar men sedan kommer rutinerna att återkomma

2012-09-05 @ 14:37:49
Postat av: Veronica

Tack och lov att mitt schema har skött sig hyfsat än så länge
Hoppas de skärper sig snart!
Puss. Jullzzi

2012-09-05 @ 18:47:27
URL: http://bornfromsilence.blogg.se
Postat av: Anna

Hej Julia,
det finns andra skolor Julia! Åk med din pappa in till Karlskrona, välj en friskola, eller bara ett annat gymnasie. Du behöver byta skola nu!
Love you

2012-09-05 @ 22:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0