Gilgamesh - han som vägrade dö.

Ikväll var jag och såg en spännande teater! "Gilgamesh - han som vägrade dö" är baserad på världens äldsta berättelse. Den utspelar sig i det som idag är Irak. Vill inte gå in på hela den historien eftersom jag inte riktigt kan den, ska nog bara recensera teatern istället ;)

Det var bara två personer på scen - en man som sjöng/berättade/skådespelade och en kvinna som spelade slagverk. Hon hade, förutom trummor, en massa häftiga (och skumma) instrument. Det var häftigt hur mannen lyckades gestalta alla olika personer i historien. Jag har aldrig sett en enmansteater förut, så det var coolt!

Historien i MYCKET korta drag;
Gilgamesh är kung och två tredjedelar gud. Han är starkast och bäst i heeela staden. Han har slagits mot alla män i staden både en och två gånger. Han har rätten att våldta alla brudar innan de gifter sig, bland annat.
Så kommer det en halv-gasell som förvandlas till människa och blir vän med Gilgamesh. De hittar på en massa upptåg så gudarna bestämmer att en av dem måste dö. Det blir Enkino, halv-gasellen. Gilgamesh sörjer för första gången i sitt liv, blir rädd för att dö och söker efter evigt liv.



En 5000 år gammal berättelse. Hur häftigt är inte det? Att jag sitter och skriver om en berättelse som någon kom på för 5000 år sedan?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0